Powrót na stronę wejściowš - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
\- PROJEKTY I ZADANIA
\- MATERIAŁY I POMOCE
\- EGZAMINY
\- Przygotowania
\- Co po egzaminie
\- Inne
\- INNE
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
CIEKAWOSTKI
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak się uczyć fiszkami?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak dobrze przygotować się do matury z języka polskiego?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak poradzić sobie z problemami z zasypianiem?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak poradzić sobie ze stresem przed maturą?
Dodany: 2008-02-25 16:04:58

 Jak poradzić sobie ze stresem przed maturą? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy Jak poradzić sobie ze stresem przed maturą? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
Stres i jego objawy
Stres towarzyszy nam niemal codziennie, każdego dnia napotykamy na swojej drodze sytuacje mniej lub bardziej nas stresujące. Do bardziej stresujących na pewno zaliczymy okres przedmaturalny.

Gdy zbliża się ten jeden z najważniejszych egzaminów zaczynamy odczuwać narastające zdenerwowanie, mamy kłopoty z zasypianiem, towarzyszą nam bóle brzucha, nasze myśli ciągle krążą wokół ciągle tych samych pytań: z jaką oceną zdam, co będzie jeśli nie zaliczę, jakie mogą być pytania, z czego się przygotowywać. To jeszcze nie jest takie straszne, z tym możemy sobie poradzić (o czym poniżej). Gorzej ma się sprawa, gdy dochodzimy do wniosku, że i tak się nie przygotuję, więc po co tracić czas na naukę? Pojawia się zwątpienie i niechęć do nauki, myślimy sobie, że jakoś to będzie.

Zgoda, jakoś będzie na pewno, tylko czy nie warto zrobić wszystkiego co w naszej mocy, aby było lepiej?? Zakładajnie z góry, że co będzie to będzie, mija się z celem. W ten sposób tylko staramy się usprawiedliwić samego siebie i swoją niechęć do wzięcia się za utrwalania wiadomości nabytych we wcześniejszych latach nauki.

Jeżeli dojdzie do tego, że nie zaliczymy tego egzaminu, a wcześniej się nie uczyliśmy, to pretensje możemy mieć jedynie do siebie. Wtedy dopiero do nas dochodzi, że przegraliśmy ze stresem, który przybrał postać zwątpienia i obojętności. Dlatego może warto pomyśleć o kontakcie z psychologiem, jeśli sami czujemy, że nie dajemy rady z tym wszystkim. Wizyta u psychologa to nic nadzwyczajnego! Nie ma się czego obawiać i wstydzić.

Egzamin maturalny to nie tylko sprawdzenie wiadomości z dotychczasowej nauki, ale także przygotowanie do radzenia sobie ze stresem w przyszłości, gdzie będzie on nam towarzyszył dużo częściej. Kto zwycięży z tą nerwówką będzie sobie lepiej radził w przyszłości. Pokażmy sami sobie, że potrafimy coś zrobić i że nie przegramy ze stresem. Podejdźmy do tego z entuzjazmem, z ochotą potraktujmy to jako wyzwanie, które wygramy. Gdy zwyciężymy poczujemy ogromną satysfakcję, na fali euforii będziemy mogli przenosić góry! Pamiętajmy! Najważniejsze to nie składać broni, kiedy jeszcze można walczyć, bo odbije się to na naszej przyszłości.

Jak walczyć za stresem?
Uciekając przed stresem łatwo wybrać najprostszą, a zarazem najgorszą drogę czyli używki. Papierosy, alkohol, leki czy nawet coś gorszego mają destrukcyjny wpływ na nasze ciało. Owszem, złagodzą objawy stresu, ale tylko na chwilę, potem pojawią się nowe stresory: skąd wziąć pieniądze na używki, jak się ukrywać z naszym nałogiem... i będą się one nawarstwiać. Nałogi to nie jest wyjście!! To tylko pogrążanie się jeszcze bardziej.

Czym prędzej dochodzimy do zdrowych i najlepszych metod walki.

Po pierwsze, dużo rozmawiajmy z rodziną i przyjaciółmi. Zwierzmy im się z naszych obaw przed egzaminem, pytajmy ich o rady (np. jaki materiał bardziej sobie utrwalić, gdzie znaleźć odpowiednie pomoce do nauki), niczego nie możemy tłumić w sobie. Również rodzice powinni zadbać o poświęcenie większej ilości czasu swoim dzieciom przygotowującym się do egzaminu. Wytłumaczmy im, że jeżeli sumiennie podejdą do całej sprawy to wszystko będzie OK. Sprawmy, aby czuły, że w każdej chwili mogą na nas liczyć. Ważne jest, żeby nie dopuścić do tego, że będą myślały, że nas zawiodły jak coś pójdzie nie tak jak powinno. Przekonajmy je, że nawet najlepsi czasem zawodzą i że jedyne czego od nich oczekujemy to, aby zrobiły wszystko co mogą, by się dobrze przygotować.

Zajmijmy się swoim hobby. Każdy lubi robić co innego, a więc zróbmy sobie przerwę w nauce i zajmijmy się czymś co naprawdę kochamy robić. Pomoże to nam odciągnąć myśli od matury. Nawet sami nie zauważymy jak szybko zapomnieliśmy o stresie.

Starajmy się zaplanować sobie cały dzień. Pozwoli to nam zająć naszą głowę różnymi sprawami i nie będziemy mieli czasu na zamartwianie się. Kiedy nic nie będziemy robić, to znowu pojawią się nieprzyjemne myśli o tym co nas czeka i pojawi się nerwówka.

Odpocznijmy trochę na łonie natury. Wybierzmy się na wycieczkę do pobliskiego lasu, jednak nie idźmy tam sami, bo znów zaczniemy rozmyślać tylko o jednym. Zabierzmy ze sobą kolegę, siostrę czy kogokolwiek. Taki spacer pośród zieleni bardzo uspokaja, a jeszcze dodatkowo mamy obok przyjaciela z którym możemy pogadać.

Warto także w wolnych chwilach posłuchać ulubionej muzyki.

Kolejna metoda walki to odstresowanie się. Możemy to osiągnąć na kilka sposobów: zagrajmy w piłkę lub na komputerze, pozaczepiajmy się z rodzeństwem itp.

Także to co i jak jemy może mieć wpływ na zminimalizowanie uczucia stresu. Powinniśmy jeść zawsze o tych samych porach (źle podziała na nas szybkie jedzenie). Postarajmy się o spożywanie większej ilości czekolady, owoców i warzyw (głównie chodzi o witaminy C, B, a także o pierwiastki śladowe jak, chociażby, potas).

W aptekach możemy też dostać tabletki lub herbatki, które pomogą nam się wyluzować i odprężyć. Używajmy ich z umiarem i w ostateczności.

To jak będziemy walczyć ze stresem zależy tylko od nas i od naszego podejścia do całej sprawy. Każdy powinien opracować własną strategię opartą na przynajmniej kilku pomysłach opisanych powyżej.

Gdy zmniejszymy objawy podenerwowania lepiej przygotujemy się do matury. Tak więc do roboty.

Stres? A co to w ogóle jest???

Temat obejrzany 16453 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl