Powrót na stronę wejściowš - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
\- OSOBOWE
\- CIĘŻAROWE I DOSTAWCZE
\- JEDNOŚLADY
\- PRZEPISY
\- INNE
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
CIEKAWOSTKI
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak centrować rowerowe i motorowe koła?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak dobrać opony do roweru?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zmienić oponę w rowerze?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak podróżować po Polsce?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak kupić używany rower?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak załatać dziurawą dętkę w rowerze?
Dodany: 2009-08-05 20:05:02

Czasem zdarza się, że jeżdżąc rowerem przebijemy jedną z opon. Oczywiście, możemy kupić nową dętkę i po sprawie, ale jeśli nasza ulubiona trasa wiedzie wzdłuż np. akacji to problem „łapania kapcia” będzie często się powtarzał. W takim wypadku kupowanie co chwila nowej dętki mija się z celem, a ponadto nadszarpnie nasz budżet domowy. Pokażmy, że nie jesteśmy leniami i nieobce są podstawy majsterkowania i załatajmy dziurę sami.

Przygotowanie
Na początku musimy zaopatrzyć się w klej, łatkę i papier ścierny. Specjalny klej do dętek i materiałów gumowych kupimy już za około 2 złote. Jednak, jeśli w domu mamy już Butapren czy inne środki, które poradzą sobie ze sklejeniem takiego tworzywa to możemy ich użyć. Łatkę do dętek również możemy nabyć w sklepie za około 50 groszy, ale możemy ją wykonać także sami wycinając ją ze starej opony. Ważne, aby jej promień był o 2cm większy od krawędzi dziurki. Papier ścierny najlepiej o średniej ziarnistości.

Łatkę (od strony, która będzie przyklejana) dobrze wycieramy papierem ściernym. Podobnie robimy z dętką, mianowicie pocieramy papierem nieszczelne miejsce i jego okolice.

Jak dostać się do dętki
Koło, które jest „sflaczałe”, musimy odkręcić od ramy roweru. Najlepiej jednoślad obrócić do góry kołami. Gdy już to zrobimy to będziemy musieli oddzielić oponę od dętki. Robimy to w następujący sposób: Na początku odkręcamy cały wentyl. Następnie pomiędzy felgę a oponę wciskamy dwa śrubokręty. Podważamy w ten sposób oponę i przeciągamy na zewnątrz felgi. Gdy cała opona wyjdzie już jedną krawędzią poza felgę spokojnie wyciągniemy z niej dętkę.

Lokalizowanie nieszczelności
Aby znaleźć dziurkę (zwłaszcza, gdy jest ona niewidoczna gołym okiem) musimy zastosować pewną sztuczkę. Otóż nalewamy do jakiejś miski trochę wody, potem pompujemy dętkę i zanurzamy ją w tej wodzie. W miejscu z którego będą uciekały bąbelki powietrza znajduje się dziura. Zaznaczamy ją sobie, pocieramy papierem ściernym i przechodzimy do kolejnej fazy „uzdrawiania” koła. Natomiast, kiedy nie mamy gdzie sprawdzić, którędy ucieka powietrze, możemy posłużyć się naszym słuchem. Pompujemy dętkę i przykładamy ja do ucha. Powoli ja przesuwamy, aż do momentu usłyszenia "syku".

Klejenie
Kiedy już znajdziemy dziurkę i wyczyścimy ją papierem i mamy już przygotowaną łatkę to nie pozostaje nam nic innego jak ją zakleić. Smarujemy klejem łatkę i okolice miejsca, w którym dętka się przebiła, przykładamy obie do siebie i ściskamy (możemy np. włożyć je pod siodełko, na którym stoi rower) aż klej zaschnie. O tym jak długo będzie to trwało przeczytamy na opakowaniu kleju. W międzyczasie sprawdzamy oponę od środka, aby sprawdzić czy to co nam ją przebiło ciągle w niej nie siedzi i za chwile ponownie jej nie przebije. Badamy oponę na wzrok i dotyk i jeśli coś znajdziemy to się tego pozbywamy.

Składanie koła
Po zaschnięciu kleju możemy, profilaktycznie, napompować dętkę żeby sprawdzić czy nie uchodzi z niej powietrze i jeśli wszystko jest ok. to zacząć składać koło. Bierzemy dętkę i wkładamy ją do opony. Uważajmy przy tym, by wentyl był w odpowiednim miejscu, dętka się nigdzie nie zagięła i pomiędzy oponą a dętką nie znalazły się np. ziarenka piasku. Na koniec zakładamy oponę na felgę przy pomocy śrubokrętów. Przykręcamy koło do roweru, zakładamy łańcuch, jeżeli to było tylne koło, wkręcamy wentyl i gotowe!

Po całej operacji pompujemy oponę i jedziemy dalej:)

Autor: Gość    
Temat obejrzany 14662 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl