Powrót na stronę wejściową - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
\- OSOBOWE
\- CIĘŻAROWE I DOSTAWCZE
\- JEDNOŚLADY
\- PRZEPISY
\- INNE
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
CIEKAWOSTKI
Zobacz rewelacyjną najnowszą letnią kolekcję z RABATEM dla NOWEGO KLIENTA!
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zaświecić żarówkę w ręce?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak naładować akumulator samochodowy?
Dodany: 2007-12-24 01:35:30

 Jak naładować akumulator samochodowy? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy Jak naładować akumulator samochodowy? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
Jeśli Twój samochód nie chce zapalić, po chwili przestaje "kręcić" rozrusznik, a kontrolki i lampki przygasają - prawdopodobnie masz wyczerpany akumulator! Wystarczy go tylko naładować. Nie wiesz jak to zrobić?! Oto odpowiedź:

Trochę teorii:
Akumulator jest tzw. statycznym źródłem energii. Jego głównym zadaniem jest zasilanie odbiorników elektrycznych (głównie rozrusznika i oświetlenia) w przypadku, gdy silnik spalinowy jest unieruchomiony. Po odpaleniu silnika energia w akumulatorze jest uzupełniana przez prądnicę lub alternator.
Na skutek usterki układu ładowania (słabo naciągnięty pasek klinowy, uszkodzony regulator napięcia, itp.), zbyt dużego poboru energii przy wyłączonym silniku (pozostawienie pojazdu z włączonymi światłami lub radiem, itp.), samowyładowania się (naładowany akumulator traci z upływem czasu energię nawet bez obciążenia go odbiornikiem), itd., może zaistnieć konieczność doładowania akumulatora.
Akumulator można ładować tylko prądem stałym. Dlatego do ładowania stosuje się prostowniki przetwarzające prąd zmienny (z sieci elektrycznej) na stały.
Najczęstsze metody ładowania to:
• ładowanie wyrównawcze – polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
• doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
• ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach;
Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w odstępach godzinnych wskazujące:
• stałą wartość napięcia na zaciskach (dla akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
• stałą gęstość elektrolitu (1,27 – 1,28 g/cm3);
• intensywne gazowanie.

W praktyce:
1. Odłącz akumulator - pierwszy zacisk oznaczony(-), drugi (+) . UWAGA! w nowszych samochodach warto lub nawet należy podłączyć najpierw (może to być inny akumulator), w przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice sterującej pojazdem. Szczegóły dotyczące odłączenia akumulatora powinny znajdować się w instrukcji pojazdu.

2. Wyjmij akumulator z pojazdu (nie jest to konieczne, jednak wygodniej robić wszystkie pozostałe czynności kiedy akumulator jest na zewnątrz).

3. Jeśli akumulator jest zabrudzony - oczyść go (zaśniedziałe bolce najlepiej oczyścić papierem ściernym).

4. Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu. Jeśli któraś z płyt jest odsłonięta – dolej wody destylowanej, ale tylko tyle by zakryć płytę.

5. Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora.

6. Na prostowniku ustaw odpowiednią wartość prądu jakim będziesz ładować akumulator (najczęściej wykorzystywana metoda to doładowywanie – czyli ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności przez nie dłużej niż 10 godzin).

7. Włącz prostownik.

8. Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie wzrośnie – wyłącz prostownik.

9. Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Powtórz pomiar po godzinie i dwóch.

10. Jeśli wartość pomiarów jest stała. Akumulator jest naładowany. Jeśli nie podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej.

11. Jeśli nie masz czym zmierzyć napięcia lub gęstości, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany.

12. Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolit we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu.

13. Przykręć korki i włóż akumulator do samochodu. Podłącz pierwszy zacisk oznaczony(+), drugi (-).

Ważne, żeby podczas ładowania przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, należy uważać żeby: nie zbliżać się do akumulatora z ogniem (podczas ładowania wydziela się wodór!), nie rozlać elektrolitu (jest to żrący roztwór kwasu siarkowego!), przypadkiem nie zetknąć ze sobą przy pomocy jakiegoś przewodnika dwóch biegunów akumulatora (może to doprowadzić do pęknięcia izolatorów, wykrzywienia się płyt i w ostateczności do trwałego uszkodzenia).


Temat obejrzany 581206 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


KOMENTARZE tego tematu:      [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak przeprowadzić ładowanie odsiarczające akumulatora?    
Edytowany: 2008-01-06 12:56:40
Z zasiarczeniem akumulatora mamy do czynienia gdy w masach czynnych powstają złogi siarczanu ołowianego nie redukujące się podczas ładowania (wówczas znacznie spada pojemność, zmniejsza się gęstość elektrolitu). Mogą one powstać wskutek nadmiernego wyczerpania akumulatora (napięcie na zaciskach poniżej 1,75 V na ogniwo), użytkowania lub odstawienia na dłuższy okres akumulatora bez odpowiedniego poziomu elektrolitu, itp.
Skutki zasiarczenia można niwelować na kilka sposobów. Podam dwa najpopularniejsze:
1. Małe zasiarczenie:
Akumulator ładuje się prądem o wartości od 1/50 do 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania, jednak co 12 godzin należy robić przerwę 1 - 2 godzinną.
2. Duże zasiarczenie:
Usunąć elektrolit z akumulatora i napełnić go wodą destylowaną. Ładować prądem o wartości od 1/50 do 1/20 jego pojemności do momentu osiągnięcia przez elektrolit gęstości około 1,10 g/cm3. Następnie należy usunąć elektrolit i napełnić go wodą destylowaną. Ładować prądem o wartości od 1/50 do 1/20 jego pojemności do momentu ustabilizowania się napięcia na zaciskach. Usunąć elektrolit z akumulatora i napełnić go nowym o gęstości 1,28 g/cm3. Następnie ładuje się akumulator prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania.
Niestety zdarza się, że ładowanie odsiarczające nie przynosi efektu, a akumulator trwale traci ponad połowę swojej pojemności i raczej nie nadaje sie do eksploatacji.
Komentarz założony przez: maras    
      
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyRozwiazanie dla Laika....    
Edytowany: 2013-01-20 18:48:02
Na rynku jest wiele ładowarek, prostowników które maja za zadanie prawidłowo naładować akumulator. Trzeba wybrac coś co zrobi to dobrze za nas be zkombinowania. Jest juz oficjalna strona ctek-a w Polsce ze sklepem int. ww.ctekpolska.pl - to ładowarka to prawdziwy kombajn podłczasz i zapominasz. W autoświecie sa testy tej ładowarki. Sa firmy które używaj tego do regeneracji akusów, i biora za to kase. Niestety na rynku sa juz podróbki :(
Autor: Gość    
    [ edytuj powyższy komentarz ]     
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyDla kogo ten artykulik?    
Edytowany: 2013-04-09 08:28:11
Artykulik wydawało by się dla laika ("Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora.") a tymczasem pojawiają się instrukcje typu: "Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu. " albo "Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania." - co to konkretnie znaczy?
Autor: Gość    
    [ edytuj powyższy komentarz ]     
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyjak naładować akumulator samochodowy    
Edytowany: 2014-02-18 07:44:36
Witam. Mam pytanie dotyczące ładowania akumulatora samochodowego, a mianowicie co może się stać gdy nie odłączając klem od akumulatora podłączymy prostownik myląc jego zaciski, czyli + prostownika na - akumulatora, a - na+ . Będę wdzięczny i z góry dziękuję za pomoc
Autor: Gość    
    [ edytuj powyższy komentarz ]     
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl