Powrót na stronę wejściowš - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
\- SPORT
\- ROZRYWKA I REKREACJA
\- TURYSTYKA
\- Mapy i trasy
\- Porady praktyczne
\- Ciekawe miejsca
\- Inne
\- ZWIERZĘTA I PRZYRODA
\- INNE
CIEKAWOSTKI
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak rozpoznać tonącego?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak i kiedy zaplanować urlop w 2015 - długie weekendy?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak nie zasnąć za kierownicą?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zrobić łapacz snów?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak określić miejsce wypadku na trasie?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak poradzić sobie z syndromem jet lag?
Dodany: 2012-10-14 08:28:49

 Jak poradzić sobie z syndromem jet lag? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy Jak poradzić sobie z syndromem jet lag? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
W dzisiejszych czasach podróżowanie po wszystkich zakątkach świata nie należy do zadań szczególnie trudnych i czasochłonnych. Wystarczy wsiąść w samolot i w kilkanaście godzin możemy znaleźć się po przeciwległej stronie globu. Niestety tak znacząca prędkość pokonywania kolejnych kilometrów ma swoją zasadniczą wadę – jet lag, czyli zespół dolegliwości takich jak kłopoty ze snem, zmęczenie, rozdrażnienie itp., towarzyszących szybkim zmianom stref czasowych. Dzisiaj przyjrzymy mu się bliżej i postaramy się znaleźć na niego sposób.

Kiedy i dlaczego występuje
Jet lagi występują niemal zawsze, gdy podróżujemy ze wschodu na zachód lub odwrotnie. Podczas przemieszczania się z południa na północ i z północy na południe nie występuje, ponieważ nie zmieniamy wtedy stref czasowych. Co prawda przy mniejszych odległościach wynoszących jedną, dwie godziny różnicy czasu nie odczujemy prawie żadnych zmian w samopoczuciu oprócz zmęczenia podróżą, ale przy locie np. z Polski do Peru, gdzie różnica czasowa wynosi urzędowo 6 godzin zapewne kilka dni będziemy musieli się przyzwyczajać do nowego rytmu dobowego. W podanym przykładzie lotu do kraju Ameryki Południowej, poruszamy się na zachód i na miejscu musimy przestawić zegarek o 6 godzin do tyłu. Przez to dzień wydłuży nam się o 360 minut i, gdy będziemy chcieli iść już spać, to się okaże, że na zegarku mamy dopiero godzinę 17 (w Polsce 23) i jeszcze sporo czasu do zachodu słońca. W takiej sytuacji stajemy przed dylematem czy iść do łóżka i ryzykować, że obudzimy się o 2 w nocy, czy może lepiej wytrzymać chociaż do 22 i być bardziej pewnym przespania całej nocki. Ta druga opcja jest o wiele lepsza i korzystając z niej łatwiej będzie nam się przestawić na nowy czas.

O wiele gorzej sprawa wygląda, kiedy podróżujemy na wschód. Przykładowo: lecimy do Kambodży, gdzie różnica czasowa względem Polski to również 6 godzin, ale tym razem do przodu. W takim wypadku ciężej będzie nam się przestawić, bo jak tu zasnąć, gdy mamy już godzinę 23, a my dalej żyjemy polskim czasem i dla naszego organizmu jest dopiero 17? Na pocieszenie dodajmy, że przynajmniej łatwiej nam będzie po powrocie do Polski z powrotem wrócić do starego rytmu dobowego, gdyż będziemy wracać w kierunku zachodnim.

Objawy
Jeśli padłeś ofiarą jet lagu, to prawdopodobnie będziesz mieć problemy ze snem (niemożność zaśnięcia, pobudki w środku nocy), do tego dołączą rozdrażnienie, zmęczenie i być może ból oczu i głowy, a także brak koncentracji i apetytu. Niekiedy objawy mogą nam towarzyszyć nawet tydzień, ale zwykle całkowicie ustępują po trzecim dniu pobytu w nowym otoczeniu.

Jak się przygotować
Łatwiej sobie poradzimy z jet lagiem, jeśli odpowiednio przygotujemy się do podróży.
- W miarę możliwości powoli przestawiamy organizm na nowy cykl. Np. jeśli będziesz leciał na zachód to postaraj się z każdym kolejnym dniem przed odlotem iść spać trochę później.
- Samo chodzenie wcześniej spać nie wystarczy – trzeba przy tym także przesunąć posiłki o taki sam interwał czasowy, aby żołądek i jelita również miały ułatwione zadanie na wczasach.
- Do walizki warto spakować stopery do uszu i opaskę na oczy, które pomogą w zasypianiu.
- Jeżeli wiesz, że na miejsce docelowe dotrzesz nad ranem, to postaraj się trochę przespać w samolocie, a jeśli wieczorem to unikaj snu podczas podróży.
- Ważna jest także dieta, bo jeśli przed odlotem dobrze sobie podjemy, to łatwo podczas lotu zaśniemy, a z kolei pijąc napoje z kofeiną (kawa, herbata, cola) pozostaniemy dłużej aktywni. Należy wziąć to pod uwagę planując podróż i czas dotarcia na miejsce.
- Podczas lotu ściągnij buty, zrelaksuj się, przyjmij wygodną pozycję i co jakiś czas pochodź trochę po pokładzie. Im bardziej komfortowo minie Ci czas w samolocie tym łatwiej przyzwyczaisz się do nowych warunków.
- Postaraj się tak zaplanować wycieczkę, aby pierwszy dzień był jak najluźniejszy i nie wymagał wielkiego wysiłku.

Jak sobie radzić
- Będąc już na miejscu, od razu dostosowujemy się do nowego rytmu tzn. staramy się jak najczęściej przebywać na zewnątrz w ciągu dnia, a w nocy unikamy świecenia sztucznego światła. Słońce świetnie się sprawdza jako lek na jet lagi, bo to głównie względem niego nasz organizm ustala swój rytm dobowy.
- Jeżeli nadchodzi noc, a Tobie nie chce się spać to zjedz na kolację posiłek bogaty w węglowodany (np. makaron), wypij lampkę wina lub weź melatoninę albo tabletki nasenne, w które warto zaopatrzyć się przed wyjazdem. Z kolei, jeśli już jesteś senny, a do nocy jeszcze daleko to możesz się wspomóc kofeiną, w postaci cukierków lub w napojach.
- Jeśli w ciągu dnia musisz się przespać, to niech to będzie krótka drzemka na pół, góra całą, godzinę. Unikaj podsypiania na co najmniej cztery godziny przed nocą.
- Kiedy nie możesz w nocy zasnąć, a nie masz pod ręką tabletek nasennych, to nie leż na siłę na łóżku i nie myśl o tym, że zaraz trzeba będzie wstać i się nie wyśpisz, bo to doprowadzi do frustracji i jeszcze trudniej będzie Ci zasnąć. Najlepiej poczytaj książkę, włącz TV lub laptopa i zajmij się czymkolwiek. Polecamy wygodne ułożenie się na łóżku i nastawienie telewizora na samoczynne wyłączenie, ale niech to będzie czas dłuższy niż godzina, bo inaczej będziemy cały czas myśleć czy za chwilę się on wyłączy i minie kolejne 60 minut niespania.

Temat obejrzany 4318 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


KOMENTARZE tego tematu:      [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisydobry sposób na jet lag    
Edytowany: 2013-11-09 07:11:03
Moja żona bardzo sobie chwali słuchawki do światłoterapii - lata często w delegacje do USA. Mówi że to jedyny sposób po którym nie ma jet lagu.
Autor: Gość    
    [ edytuj powyższy komentarz ]     
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl