Powrót na stronę wejściową - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
\- SPORT
\- ROZRYWKA I REKREACJA
\- TURYSTYKA
\- Mapy i trasy
\- Porady praktyczne
\- Ciekawe miejsca
\- Inne
\- ZWIERZĘTA I PRZYRODA
\- INNE
CIEKAWOSTKI
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak wybrać wentylator?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak centrować rowerowe i motorowe koła?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak się uczyć fiszkami?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak dobrać opony do roweru?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zrobić domek (hotel) dla pożytecznych owadów?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak kupić używany rower?
Dodany: 2012-09-18 08:18:59

 Jak kupić używany rower? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy Jak kupić używany rower? - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
Boisz się kupować towar z drugiej ręki, bo myślisz, że jak ktoś się czegoś pozbywa to znaczy, że sprzęt jest wadliwy? Po części masz rację, bo w dzisiejszych czasach łatwo o handlarzy, którzy starają się sprzedać nawet niedziałające żelazko twierdząc, że zastosowano w nim nowoczesną technologię prasowania na chłodno, ale jeśli wiemy czego chcemy i na co zwracać uwagę to możemy trafić na naprawdę niezłą perełkę, która jeszcze długo nam posłuży. Dziś skupimy się na używanych rowerach.

Gdzie kupić - Używane rowery są tańsze niż nowe egzemplarze, ale nie zawsze cena odzwierciedla faktyczny stan pojazdu. Z tego też powodu zawsze przed kupnem musimy mieć możliwość zobaczenia jednośladu, sprawdzenia go i odbycia krótkiej jazdy próbnej. A gdzie szukać używanych rowerów? Na aukcjach, w komisach, czytając ogłoszenia w gazetach i wypytując znajomych czy nie znają kogoś kto takowy sprzedaje. Jednak uważaj na sprzedawców, którzy starają się nawijać makaron na uszy, dają wymijające odpowiedzi i łatwo schodzą z ceny byle tylko pozbyć się towaru, bo może on być zepsuty lub kradziony.

Pierwsze wrażenie - Gdy zobaczysz rower nie ulegaj pierwszemu wrażeniu, bo nie ono jest najważniejsze i może prowadzić do błędnych wniosków. Czasami jednoślad wyczyszczony na glanc może po prostu pochodzić od osoby, która o niego dbała, a czasem sprzedawca chce w ten sposób odwrócić uwagę od mniej widocznych usterek. Z drugiej strony zabrudzony rower dosyć często świadczy o tym, że jego właściciela nie interesowało za bardzo czy jakaś cześć wymaga wymiany czy nie i dopóki koła się kręciły to wszystko było dobrze, a gdy coś zaczęło szwankować to postanowił się pozbyć kłopotu. Ale to również nie jest prawidłowość, którą zawsze powinniśmy się kierować.

Numer ramy - Na samym początku oglądania sprzętu powinniśmy spisać numer ramy i sprawdzić na policji czy rower nie figuruje jako kradziony. Numeru szukaj pod mufą suportu, czyli na spodniej części połączenia pedałów. Jeśli jest on zeszlifowany lub nieczytelny, a sprzedawca nie chce bądź nie umie nam go podać powinniśmy zrezygnować z tego egzemplarza, ponieważ może on być kradziony. Pamiętaj, że jeśli po zakupie sprzętu okaże się, że jest on kradziony, a Ty miałeś podstawy żeby to podejrzewać i mimo to go kupiłeś - będziesz odpowiadał za paserkę. Ponadto spisanie numeru ramy posłuży nam na przyszłość, kiedy nie daj Boże nam ukradną bicykl, wtedy podamy numer policji i na pewno będziemy mieli większą szansę na jego znalezienie.

Rama - Po spisaniu numeru oglądamy resztę ramy. Przede wszystkim sprawdzamy czy nie posiada ona jakichkolwiek pęknięć i czy jest prosta. Zwracamy szczególną uwagę na łączenia wszystkich elementów i dokładnie przyglądamy się w miejsca gdzie zostały naklejone jakieś taśmy bądź naklejki, które mogą maskować pęknięcia. Niewielkie wgniecenia nie wpływają negatywnie na wytrzymałość ramy.

Widelec - Najprościej mówiąc są to elementy, które łączą ramę z kołami. Je również sprawdzamy pod kątem pęknięć, tego czy są proste i czy leżą równomiernie. Poza tym, testujemy przedni widelec kręcąc kierownicą i ruszając nią do przodu i do tyłu trzymając przedni hamulec. Jeżeli zaobserwujemy jakieś luzy, zacięcia lub przeskakiwanie to może to świadczyć o sfatygowanych łożyskach i lepiej poszukać innego roweru.

Amortyzacja - Jeśli upatrzyłeś sobie rower z amortyzacją, to sprawdź czy również one nie są popękane, naruszone i czy nie wycieka z nich smar. Drobne wycieki są dopuszczalne zwłaszcza, kiedy olej został dopiero co uzupełniony, ale jeśli staniemy na rowerze i trochę się na nim pobujamy, a amortyzacja nie będzie działała płynnie to może to świadczyć o jej wyeksploatowaniu i konieczności wymiany na nową.

Koła i opony - Opony popękane i z mocno startym bieżnikiem raczej do jazdy się już nie nadają, ale nie należy się tym zbytnio przejmować, bo za kilkadziesiąt złotych możemy kupić nowe i szkoda by było, gdybyśmy rezygnowali z dobrego roweru tylko ze względu na jego zużyte opony. Poza tym jest to jedna z najszybciej zużywających się części, dlatego prędzej czy później i tak będziemy musieli je wymienić. Gorzej sprawa ma się w przypadku całego koła. To jest już dużo droższe i warto je dokładnie sprawdzić. Jeżeli ma jakieś luzy na piaście (łożyska), zawieszone w powietrzu nie obraca się płynnie lub słyszymy stukanie podczas jazdy, to należy sobie odpuścić ten zakup. Podobnie sprawa się ma, gdy obręcz koła ma wytarty rowek od hamulców, szprychy są powyginane lub w ogóle kilku brakuje, albo koło jest scentrowane (o ile jeszcze scentrowanie koła na widelcu łatwo można wyregulować, o tyle koło mające krzywą obręcz i zostawiające na drodze szlaczek w kształcie litery S nie nadaje się do jazdy).

Napęd - Jest to ważny i dosyć drogi element każdego roweru, dlatego warto dobrze go przetestować. I tak, sprawdzamy czy korby (czyli zębatki, po których przesuwa się łańcuch) nie mają luzów w żadnych kierunkach i nie brakuje im zębów lub te nie są zbyt wytarte, a z kolei linki od przerzutek nie są sfatygowane i nie strzępią się. Oprócz tego podczas jazdy sprawdzamy czy suport (łączenie pedałów) nie ma luzów i nie przeskakuje, a także czy przerzutki łatwo wchodzą i nie spada nam łańcuch. Stan łańcucha nie jest aż tak istotny ponieważ nowy możemy nabyć na kilkanaście złotych, a rozregulowane przerzutki możemy łatwo ustawić, ale jeśli przez dłuższy czas rower był używany z takimi niedopasowanymi ustawieniami to mogło to wpłynąć na zużycie korb i łożysk.

Hamulce - Sprawdzamy czy nie ma żadnych luzów na hamulcach jak również czy szczęki są dobrze ustawione (np. nie szorują po oponie), czy klocki hamulcowe nie są zużyte i czy linki dobrze się prezentują. Co prawda złe ustawienie hamulców możemy jeszcze wyregulować, ale jeśli stopka linki lub mocowanie szczęk hamulca do ramy ma pęknięcia to tego już raczej nie naprawimy samodzielnie. Jeśli rower jest wyposażony w hamulce hydrauliczne to badamy czy nie wycieka z nich płyn.

Dodatkowo - Na koniec rzucamy okiem na: śrubki – czy dobrze trzymają całość ze sobą i dadzą się łatwo odkręcić w razie wypadku; elementy przymocowane do kierownicy - czy dobrze się trzymają i nie przeszkadzają podczas jazdy; a także siodełko - czy nie lata i wygodnie się na nim siedzi. Jeżeli któreś z tych elementów nie spełniają Twoich wymagań, a mimo wszystko zależy Ci na tym rowerze to zawsze możesz spróbować negocjować cenę.

Jazda próbna - Po dogłębnym sprawdzeniu roweru wsiadamy na niego i jedziemy na jazdę próbną. Podczas niej testujemy wszystkie ustawienia przerzutek, nasłuchujemy czy nic nigdzie nie stuka i czy kręcąc pedałami w obu kierunkach nie zachowują się one nietypowo. Dodatkowo warto pojeździć po różnych nawierzchniach (np. po dziurach, jeśli kupujemy górala) i po pochyłym terenie, aby sprawdzić jak jednoślad sprawuje się w różnych warunkach.

Temat obejrzany 2025 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl