Powrót na stronę wejściowš - porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZałóż kontoporady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyZaloguj się
STRONA GŁÓWNA  |  AKTUALNOŚCI  |  MAPA KATEGORII  |  SZUKAJ  |  REGULAMIN  |  FAQ  |  JAK TO DZIAŁA  |  RANKING  |  KONTAKT  |
Serwis korzysta z plików cookies. Więcej informacji w Polityka plików cookies
PRZEGLĄDAJ DZIAŁY INSTRUKCJI:
DOM I OGRÓD
MOTORYZACJA
TECHNIKA
INTERNET I KOMPUTERY
SZKOŁA
KULINARIA
ONA I ON
HOBBY
\- SPORT
\- ROZRYWKA I REKREACJA
\- TURYSTYKA
\- Mapy i trasy
\- Porady praktyczne
\- Ciekawe miejsca
\- Inne
\- ZWIERZĘTA I PRZYRODA
\- INNE
CIEKAWOSTKI
PODOBNE INSTRUKCJE I WĄTKI:
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zrobić karmnik dla ptaków z kokosa?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak i kto powinien odśnieżać chodnik wokół posesji?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak zrobić nietypowe jajka wielkanocne?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak przygotować trawnik do nowego sezonu?
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak pomóc, gdy pod kimś zarwie się lód?
    
porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisyJak rozróżnić skalę trudności trasy narciarskiej?
Dodany: 2014-02-03 07:27:04

Każdej zimy górskie miejscowości przeżywają prawdziwy nalot amatorów jazdy na nartach i snowboardzie. Dla niektórych jest to kolejny już sezon spędzony na stokach, a dla innych dopiero początki zabawy z nartami. Ci pierwsi na każdej trasie czują się swobodnie, bo wiedzą na co powinni uważać, jak odczytywać znaki informacyjne oraz który zjazd nie będzie dla nich zbyt wymagający. Natomiast ci niedoświadczeni często mają z tym problemy. Zazwyczaj idą tam, gdzie zobaczą krótki odcinek trasy, z nadzieją, że krótki znaczy też łatwy, ale czasami bywa to wrażenie bardzo złudne, ponieważ potem się okazuje, że taka trasa jest jednak dość stroma lub najeżona muldami i zamiast zabawy czeka nas spory wysiłek. Żeby uniknąć takich wpadek warto dowiedzieć się jak ocenić trudność trasy. A można to zrobić w bardzo prosty sposób.

Najprościej
Najprostszą i zarazem najoczywistszą metodą na rozpoznanie jakości trasy jest zasięgnięcie języka. Wystarczy popytać innych narciarzy, właścicieli ośrodka, w którym się zatrzymaliśmy czy też osoby z obsługi stoku, którą trasę polecają początkującym i jakie trudności mogą nas spotkać wzdłuż niej. Najczęściej są to najlepsze źródła świeżych wiadomości z trasy, ale nie należy bazować na opinii tylko jednej osoby, gdyż nie każdy ma taką samą skale porównawczą i to, co dla jednych jest łatwe do pokonania, dla innych może być całkiem wymagające.

Kolory
Każda trasa narciarska musi być oznaczona w sposób ułatwiający określenie skali jej trudności. Takie oznaczenie znajdziemy zarówno na samej trasie jak i na mapach umieszczonych w okolicy stoku oraz na kieszonkowych ulotkach, które dostaniemy w kioskach i kasach pod stokiem.

Obecnie w Polsce trasy oznacza się trzema kolorami:
niebieski - trasa łatwa
czerwony - trasa trudna
czarny - trasa bardzo trudna
Niekiedy można także spotkać się z trasą oznaczoną kolorem zielonym, wtedy mamy do czynienia z trasą bardzo łatwą. Na rodzaj oznaczenia wpływa wiele czynników, np. stopień nachylenia zbocza, ukształtowanie terenu, długość trasy, liczba przeszkód, zalesienie itp.

W przypadku tras znajdujących się w innych krajach europejskich oprócz zielonego (dla amatorów), niebieskiego (dla początkujących), czerwonego (dla średnio zaawansowanych) i czarnego (dla ekspertów), spotkamy się także z oznaczeniem w kształcie podwójnego lub nawet potrójnego rombu w kolorze czarnym – to wskazuje na trasę karkołomną dla bardzo doświadczonych narciarzy. Ponadto możemy także trafić na kolor żółty, czyli trasy, które są nieprzygotowane do jazdy i traktuje się je jako „dzikie”. Symbole nie są jednakowe we wszystkich państwach i czasem będą to kółka, a czasem kwadraty, jednak najważniejszy w nich jest kolor i to właśnie na niego powinniśmy zwracać szczególną uwagę.

Znaki
Niekiedy wzdłuż tras umieszczone są różne znaki, mające za zadanie informować oraz ostrzegać przed czekającymi nas trudnościami bądź zakazujące pewnych zachowań. Są one bardzo czytelne i intuicje, dlatego widząc je po raz pierwszy w życiu od razu domyślimy się czego dotyczą oraz jakie mają zadanie. Musimy tylko wiedzieć, że znaki zakazu są okrągłe, białe z czerwoną obwódką, znaki ostrzegawcze trójkątne, żółte z czerwoną obwódką, a informacyjne w kształcie prostokąta „stojącego” na krótszym boku, białe z niebieską obwódką. Ponadto w gronie znaków ostrzegawczych znajdziemy również żółto-czarną szachownicę (zagrożenie lawinami).

Wszystkie z nich są stworzone na wzór tych, znajdujących się na poboczach dróg asfaltowych, więc żaden kierowca nie powinien mieć z nimi problemu. I tak: zakaz skrętu, to biało-czerwony koło z przekreśloną strzałką, skrzyżowanie dróg to X na żółtym tle znaku ostrzegawczego itd. Jedyne co je niekiedy odróżnia od siebie, to treść, bo tutaj w znak zakazu może być wpisany symbol sanek i to będzie jasny przekaz, że nie wolno jechać dalej na sankach, a znak ostrzegawczy z ratrakiem będzie nas ostrzegał przed pracami nad ubijaniem stoku.

Temat obejrzany 1422 razy   
  [ Dodaj nowy komentarz do tego tematu ]   [ porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy drukuj temat ]     


Podoba Ci się? Kliknij: 


porady, metody, instrukcje, sposoby, jak zrobić, solucje, przepisy
KONTAKT  |  MAPA KATEGORII  |  REGULAMIN  |  JAK TO DZIAŁA  |  POLITYKA PRYWATNOŚCI  |  POLITYKA COOKIES  |  RANKING  |
© Jak-To-Zrobic.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl